Op 17 april stond er de bekerfinale in Spanje op het programma. Barcelona moest spelen tegen Athletic de Bilbao. Niet geheel onverwacht won de eerst ploeg ruimschoots. De uitslag bedroeg 4 voor en nul tegen, waarbij de uitblinker en sterspeler Lionel Messi 2 van de doelpunten voor rekening nam.
Waar normaal gesproken een heel elftal als geheel gefotografeerd wil worden, was er hier sprake van een andere tendens. Iedere speler wilde voornamelijk apart met aanvoerder Messi op de foto staan. De uitgelaten blijheid van de spelers gaven het Barcelona tenue een extra uitstraling.
Record bedragen
De Argentijnse speler heeft nog niets gezegd over zijn toekomst. Iedereen binnen de club wil hem maar wat graag behouden. Zijn contract loopt op 21 juni van dit jaar af. Een Spaanse krant, el Mundo heeft bekendgemaakt dat het vierjarige contract de voetballer 555 miljoen euro heeft opgeleverd.
Bovendien had de voetbalclub bedongen dat er in het contract een clausule kwam te staan waarin staat dat de afkoopsom 700 miljoen euro bedraagt. Waarom kan een voetbalspeler zo’n waarde vertegenwoordigen vraagt een leek zich wellicht af.
Er zijn verschillende factoren die in dit geval de prijs bepalen. Ten eerste leeft in de voetbalwereld de waan van de dag sterker dan in de rest van de maatschappij. Misschien valt het te vergelijken met Wallstreet waarbij de prijzen vaak ook niet de echte waarde weergeven.
Ondanks deze absurd hoge bedragen die er verdiend worden door de speler kun je objectief kijken wat het voor een club allemaal oplevert. Zo verdiende Barcelona in het jaar 2019 een bedrag van 840 miljoen euro. De mediarechten leveren het meeste geld op. Zo wordt de Champions League overal ter wereld bekeken en worden de clubs die goed presteren vorstelijk beloond.
Merknaam
Het elftal van Barcelona is voor het winnen van wedstrijden grotendeels afhankelijk van hun stervoetballer. Aangezien er meer dan 40 procent van de inkomsten hieruit afkomstig zijn, geeft het een goede verklaring van de waarde van Messi.
Andere inkomsten komen uit de kaartverkoop, de shirtsponsor en de verkoop van voetbalshirts. Ook wat dat betreft is de aanvaller voor de club de koploper. Jaarlijks gaan er meer dan 2 miljoen exemplaren met zijn naam erop over de toonbank. Hij is een merknaam.
Natuurlijk valt de intrinsieke waarde van mensen die een beroep uitoefenen nooit echt te meten in geld. In de voetballerij is alles uitvergroot. Echte menselijke blijheid, zoals was af te lezen van de gezichten van de voetballers van Barcelona na het winnen van de beker, is echter onbetaalbaar.