Motorhelm – goed gemutst toeren

De eisen worden steeds strenger voor het wegverkeer. Logisch, veiligheid voorop. Dat geldt natuurlijk helemaal voor de motorhelm. Die heeft in de loop der decennia een steeds betere ‘schaal’ gekregen. Bovendien is de mode er ook goed ingeslopen. Waar je in de jaren zestig nog kon kiezen voor een potje of eenzelfde potje, daar is de keuze nu wel iets groter; een helm precies naar jouw smaak en image, geen probleem tegenwoordig. Veiligheid, comfort en een ‘eigen’ helm uitstraling, dat bieden moderne motorhelmen. Het is alleen even de vraag met welk doel je een motorhelm zoekt. Heb je er eentje nodig omdat je off road wilt crossen? Of gesp je er eentje vast om lekker te gaan toeren? Misschien omdat je van huis naar je werk pendelt met de motor? Tegenwoordig is elke helm gekeurd en dus veilig.

Basistypes motorhelm

Bijna elke helm past binnen vijf basistypes. Die hebben te maken met het type rit waar jij aan zit te denken. Dit zijn de ‘grote’ vijf:

• Integraalhelm

• Jet-helm, beter bekend als pothelm

• Systeemhelm

• Crosshelm

• Dual Sport-helm

Jet-helm en integraalhelm

Eigenlijk heb je met de pothelm nog de meeste ‘ademruimte’ voor je hoofd. Hij gaat ook wel door het leven als ‘jethelm’ want er was vroeger geen piloot die ‘m niet opzette. De pothelm hindert je van voren op geen enkele wijze want er is geen kin-stuk. Je zicht wordt onderweg nergens beperkt en dat geeft een enorm gevoel van vrijheid. Logisch dat deze motorhelm goed ventileert. Alleen vanwege het ontbreken van het kinstuk is de veiligheid bij een val niet honderd procent gegarandeerd. De pothelm is iets minder beschermd dan de andere helmen zoals de integraalhelm. Deze heeft wel een kinstuk, eentje dat vast aan de helm zit. Het psychologische vrijheidsgevoel als je eenmaal op de weg zit, is wel een stuk minder dan bij de pothelm. Toch vinden veel toerrijders dit een perfecte motorhelm. Alleen al de reductie van de windruis ten opzichte van een pothelm is heel wat waard. Wel zet je een integraalhelm wat minder snel op en af dan een pothelm.

Systeemhelm

Als derde type komt de systeemhelm in beeld. Die lijkt eerst wel wat op de integraalhelm maar is vernuftiger. Je kunt namelijk het kinstuk van de systeemhelm helemaal op klappen. Nou ga je normaal natuurlijk niet met opgeklapt kinstuk de weg op. Vooral toerrijders en pendelaars naar het werk hebben liever een systeemhelm dan een integraalhelm. Zij hebben baat bij zowel de voordelen van een open pothelm als ook een veilige integraal. Overigens is er ook nog een systeemhelm variant waar je wel met opgeklapt kinstuk kunt gaan rijden. Dit zijn helmen met dubbele homologatie.

De sportieve motorhelm

Naast de grote drie types zijn er ook nog twee sportieve varianten: de Dual Sport-helm en de crosshelm. Ga je modder en stof happen, dan is de crosshelm de juiste keuze. Een tochtje met de crossmotor of de enduro kan niet zonder. Typisch aan de crosshelm is het naar voren stekende kin-stuk. Zo ontworpen omdat je dan lekkerder kan ademen tijdens de rit. Ook de zonneklep op de crosshelm helpt je de juiste moves te maken. Zo verhindert een sterke zon niet je zicht.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *