De beste redenen om een vrouwelijke fitnesstrainer aan te nemen

Als we denken aan collageenproteïne en de voordelen ervan voor vrouwen, associëren we het vaak met een soort mythologie van de “fontein van de jeugd”. Je weet wel – een mooie huid, lang haar, sterke nagels.

De vraag is, kan collageen meer doen dan alleen de gezondheid van huid, haar en nagels verbeteren?

Het juiste type collageen supplement heeft de potentie om de gezondheid van vrouwen te verbeteren ver buiten het uiterlijk. De voordelen van collageen voor vrouwen zijn ook gerichter dan voor mannen, vanwege de wisselwerking tussen collageen en hormonen en de gezondheid van de botten.

In dit artikel zullen we vijf verrassende voordelen van collageen voor vrouwen bespreken. We gaan verder dan de topische voordelen en gaan dieper in op hoe collageen echt de gezondheid van vrouwen kan verbeteren als ze ouder worden. 

Wat is collageen-eiwit, en waarom is het belangrijk?

Collageen is een eiwit dat ons lichaam van nature aanmaakt via aminozuren. Maar op 25-jarige leeftijd vertraagt onze collageenproductie drastisch. Daarom voelen onze botten, gewrichten en huid halverwege de twintig steeds “ouder” aan.

Collageen kan gezien worden als de structurele steun van ons lichaam. Het helpt ons kraakbeen onze gewrichten te beschermen. Het ondersteunt ook sterke botten en helpt onze huid en organen te genezen.

Als je niet genoeg collageen aanmaakt naarmate je ouder wordt, kun je zien waarom het toevoegen van collageen aan ons dagelijks dieet je algehele gezondheid kan verbeteren.

Nu is het belangrijk om op te merken dat collageen alleen geproduceerd kan worden door dierlijke bronnen.

De meeste collageensupplementen zijn afkomstig van vis, kip of koeien, maar ze kunnen van bijna elk zoogdier afkomstig zijn. Dat betekent dat er geen bronnen zijn van veganistisch, plantaardig collageen.

Het goede nieuws is dat als je veganist bent, je nog steeds de natuurlijke collageenproductie van je lichaam kunt ondersteunen door bepaalde voedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan antioxidanten.

Dus nu je begrijpt wat collageen is, en waarom het belangrijk is, laten we eens een kijkje nemen naar enkele van de verbazingwekkende voordelen van collageen suppletie voor vrouwen.

Verrassende collageen voordelen voor vrouwen

Er zijn tal van studies die de voordelen van collageen supplementen onthullen als het gaat om huid, nagels, en haar. Maar de krachten van collageen gaan verder dan alleen het stimuleren van je uiterlijk. Het nemen van regelmatige collageen supplementen kan daadwerkelijk gunstig zijn voor je gezondheid – van binnen en van buiten.

Hier zijn vijf van de enigszins over het hoofd geziene (en verrassende) collageen voordelen voor vrouwen.

collageen kan de groei van magere spieren ondersteunen

Naarmate u ouder wordt, zult u merken dat u niet meer zo gemakkelijk spieren opbouwt (of “in vorm komt”) als u vroeger kon. Het kan zelfs zijn dat u spiermassa begint te verliezen.

Een deel van de reden hiervoor zou kunnen zijn dat 1-10% van onze spieren uit collageen bestaat. Als we niet genoeg collageen aanmaken, geeft ons lichaam voorrang aan andere, meer essentiële delen van ons lichaam, zoals onze vitale organen.

Nu, magere spieren zijn gemakkelijker te behouden met wat lichaamsbeweging ingebouwd in de dag, maar dagelijkse lichaamsbeweging gemengd met een gezonde dosis collageen kan de gezondheid van de spieren ondersteunen.

Sommige onderzoeken suggereren ook dat extra collageen andere spiereiwitten, zoals creatine, zou kunnen verhogen. Creatine is iets dat van nature voorkomt in de cellen van onze spieren. In essentie bestaat creatine om onze spieren de energie te geven om te bewegen. Hoe meer we ervan hebben, hoe meer energie onze spieren hebben om te trainen of zware dingen te tillen.

Het is geweldig als je lichaam op natuurlijke wijze meer creatine aanmaakt. Op die manier kunnen je spieren meer energie krijgen en kun je de celfunctie stimuleren en de groei van magere spieren ondersteunen.

Tip: Collageen cellulite

Als vrouw bent u misschien niet op zoek naar “bulk-up”, maar het hebben van een magere, gespierde spieropbouw kan helpen uw body mass index veel gemakkelijker te reguleren. Met een sterke basis van magere spieren bent u in staat om een gezond gewicht te bereiken en te behouden.

Meer spieren verhogen het aantal calorieën dat u verbrandt tijdens uw dagelijkse activiteiten – en zelfs in rust – zodat het nog makkelijker voor u wordt om dat gewicht zonder al te veel moeite te behouden.

Collageen kan helpen bij gewichtsverlies en gewichtsbehoud

Dat leidt meteen naar het volgende voordeel van collageen voor vrouwen: ondersteuning van gewichtsverlies.

Zelfs als je tevreden bent met je huidige gewicht, en geen kilo’s wilt afvallen, kan collageen je helpen om op gewicht te blijven.

De belangrijkste reden dat collageen, of een eiwitrijk dieet in het algemeen, effectief is bij gewichtsverlies is dat het ons helpt ons voller te voelen na het eten. Studies naar de correlatie tussen collageen en gewichtsverlies hebben aangetoond dat het verzadigingshormoon in ons lichaam kan toenemen na de consumptie van collageensupplementen.

Uitgelicht: collageen tegen huidveroudering

Verzadigingshormonen produceren dat gevoel van “volheid” of tevredenheid nadat we hebben gegeten.

Ze communiceren in wezen aan onze hersenen dat we geen honger meer hebben. Dit maakt het veel gemakkelijker voor ons om ons te houden aan een duurzame levensstijl en een gezond dieet.

Het gebruik van collageen om af te vallen kan wat lastig zijn en het is belangrijk om je inname in de gaten te houden. Zoals bij elke dieetverandering, zijn er beperkingen. Als u te veel eiwitten binnenkrijgt, kunt u zelfs aankomen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.